על "פסיכולוגיה ודת" מאת ק"ג יונג

לא יודע איך זה קרה לי אבל בשנה האחרונה הפכתי מכור ליונג. קרל גוסטב. אפילו העזתי לשלוח מאמר על סינכרוניות וצירופי-מקרים לאיזה כתב-עת מדעי. ולחשוב שפעם הייתי פרוידיאני אדוק, שלא לומר לאקאניאני. להיזכר כיצד האחר הגדול כיסה אותי במסמניו, האובייקט א' החריד אותי מרבצי, החסר בהוויה נראה לי מאיים והסופר-אגו המפלצתי בא בתביעות שאי אפשר ליישב.  ברור כי השעמום מהנוסחאות החוזרות על עצמן של הפרוידו-לאקאניאנים, העייפות מההברקות השנונות של ז'יז'ק, ואסימון דלזיאני אחד ענק שירד לי לפני שנתיים – כל אלו בהחלט תרמו לא מעט לנטישת הפסיכואנליזה. אבל למה מצאתי עצמי דווקא אצל יונג? מה לי ולאנטישמי המפוקפק הזה, האורים והתומים של כל הילר ופותח בקריסטלים, הפסיכולוג שמאמין באמת ובתמים שכולנו "ריקמה אנושית אחת חיה"? לאלוהים הפתרונים.

ב-1937, ערב מלחמת העולם השנייה, קצת לפני שהלא-מודע הקולקטיבי שיחרר את הארכיטיפים השטניים ביותר, נסע יונג לארצות הברית ושם, באוניברסיטת ייל, נשא שלוש הרצאות שתוכנן כונס לספר. יונג היה אז בשיח פריחתו,  כשהוא בבירור כבר מאסטר, אבי שיטת טיפול חדשה לגמרי. במרכז הספר שלושה חלומות ארכניים של וולפגנג פאולי, זוכה פרס נובל לפיזיקה ב-1945 והמטופל המפורסם ביותר של יונג. "איש הזאבים" שלו. פאולי היה זה שעזר ליונג לתקף מדעית את עקרון הסינכרוניות, שדיבר על מפגשים מקריים בין מחשבה לעולם שמגלים תואם מוזר כאילו נדברו ביניהם מראש; אך פאולי היה בעיקר זוכר חלומות אובססיווי, אווז שחלם מאות חלומות זהב, שרבים מהם הופיעו אחר-כך, מנותחים לקפידה, ב"כל כתביו" של יונג.

החלומות מלהקים את פאולי בתפקיד של מאמין שפוקד כנסייה ומסגד, מפענח כמה כתובות קיר, משתתף בטקסים פאגאנים-נוצריים, משוחח על פרוטסטנטיות וקתוליות ועל רוח הזמן ונעשה עד לחיזיון של שעון קוסמי. שום דבר לכתוב עליו הביתה, אלא אם כן אתה יונג. "החלום מתאר דת מנוונת, מושחתת מגשמיות ומאינסטינקטים של אספסוף", הוא כותב בספר ומחלץ ממנו ומאחרים עשרות סמלים דתיים נסתרים, ובעיקר את סמל הריבועיות והשלוש שאותם הוא מנתח בהרחבה. גלריית הסמלים והארכיטיפים משמשת לאנליזה של פאולי הנקרע בין רציונליות מדעית לרליגיוזיות חזקה, אך גם להתבוננות בתקופה שאיבדה את הזיקה החיונית האורגנית אל האלוהי.

אנתוני סטור הציע להסתכל על הפסיכולוגיה האנליטית (כך מכונה השיטה היונגיאנית) כעל סוג של טיפול דתי, שמארגן מסע של צליינות חילונית אל עבר הלא-מודע;  סעד נפשי כולל ולא ריפוי קונקרטי של סימפטומים נוירוטיים כמו אצל המתחרים. לא ברור אמנם אם יונג האמין בקיומו של אלוהים חיצוני, נפרד. אבל מבחינה פסיכולוגית, הממשות של אלוהים היתה בעיניו הכרחית, בלתי ניתנת לערעור, ארכיטיפ נפשי יסודי שהדחקתו גובה מחיר גבוה – פרטי וציבורי. לא ההדחקה של יצרים מיניים, דיכוי הליבידו, אלא הפניית עורף לחוויה הדתית, חֶסֶר בדת, הם שמסכנים את עתיד המין האנושי, מזהיר יונג בספר שוב ושוב.

"פסיכולוגיה ודת" (מגרמנית: יואב ספיר, הוצאת רסלינג) לימד אותי שאני אוהב את יונג כי הוא מכיר בערכה של החוויה הדתית, כפי שהיא, לעצמה, ככוח אלמנטרי, מעצים. בניסוחו: "הדת היא גישה מיוחדת של הרוח האנושית, שאפשר לנסח אותה…כהתחשבות והתבוננות זהירות בגורמים דינמים מסוימים שנתפסים כ'כוחות': רוחות, שדים, אלים, חוקים, רעיונות, אידיאלים או כל שם אחר שנתן האדם לגורמים אלו אשר אותם חווה בעולמו כעוצמתיים, מסוכנים או מועילים דיים…". בקיצור, כי יונג לא רואה את הדת כהסוואה, ביטוי, תרגום, התקה, של משהו אחר, כהזיה קולקטיבית ששייכת לעידנים קודמים, פרימיטיוויים. ואם מחפשים את אחד המקומות שבהם הפסיכואנליזה הפרוידיאנית נופלת הכי עמוק שיש הרי הוא מצוי בפרשנות המצמצמת שלה לדת. איך קרא לה פרויד? "נוירוזת כפייתיות אוניברסלית". אפשר להתפוצץ.

בניגוד לכתוב בגב הספר, "פסיכולוגיה ודת" לא מביא את תמצית הגותו של יונג. זהו דיון על סמלים דתיים, תיאולוגיה, רליגיוזיות. הוא מעולה לתלמידי יונג ולחוקרי דת אך יספק כאב ראש לא קטן להדיוט בתחום. התרגום מגרמנית של יואב ספיר קורקטי, ללא שיאים מיוחדים וללא צרימות עזות. לא הייתי ממליץ לקרוא את הטקסט ההרמטי הזה ללא ידיעה מוקדמת של אוצר המלים היונגיאני, אם כי המבוא הקריא, המקיף והמשוכלל של יוסף שורץ ונעה פוירשטין-שוורץ מספק מפתחות פרשניים רבים להבנתו.

[פורסם "במעריב", אפריל 2005]

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: